26 februari 2012

Hallonbullar och vanliga med kanel...


...blev det i gårdagens bullbak (grundreceptet på bulldegen hittar du under etiketten "bakverk"). Hallonbullarna var en chansning, men blev riktigt goda :) Är ett stort fan av blåbärsbullar men hade inga blåbär hemma så, man tager vad man haver! Undrar hur det skulle funka med jordgubbar (färska såklart)?? Någon som provat?


När jag gör bullfyllningar blandar jag alltid ihop fyllningen till en röra för att fyllningen inte ska torka ut bullarna mer än nödvändigt. Vet inte om det stämmer, men jag har iaf hört att vissa kryddor, ex. kanel, har en förmåga att torka ut... Jaja, i vilket fall så gör jag alltid så och bullarna blir alltid saftiga och goda, så varför ändra på ett vinnande koncept :)

När jag gör blåbärsbullar/hallonbullar gör jag alltid en smörkräm på smör, strösocker och vaniljsocker som bas. Denna smöras ut på den utkavlade bulldegen. Jag tar sedan utvalda frysta bär och blandar med maizena i en skål, varefter jag sedan fördelar bären över smörkrämen. (OBS! ett tips kan vara att inte sätta några bär längst ut på degen, där den yttre skarven kommer då det kan bli svårt att hålla ihop bullen.) Sedan rullar jag ihop degen och skär i centimetertjocka skivor som placeras ut i bullformar för en andra omgång jäsning.

Oftast toppar jag bullarna med både pärlsocker och rörsocker eftersom rörsockret bildar en så god och knäckig yta :)



Smörkrämen i kanelbullarna gör jag enklast möjliga; smör, strösocker, vaniljsocker och kanel. En annan smakkombination som är god är mandelmassa, socker, vaniljsocker, kanel, malen ingefära och rivet äpple men jag tycker nog mest kanel ändå.

Gårdagens kalas bjöd på supergod mat och trevligt sällskap....och melodifestival såklart! En toppenbra delfinal i mitt tycke med många bra låtar, lite synd dock att de toppar första och sista programmen med så många bra låtar, när vi hade en sådan flopp förra veckan då inte en enda låt var bra :-/ Jag tyckte absolut att det var rätt låtar som gick vidare till final men hade gärna sett Charlotte där också!

Nu ska jag ta mig en promenad i solen och senare ikväll kommer lite bilder och recept från middagen (hemmagjorda hamburgare) och veckomenyn såklart!

Trevlig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar