14 februari 2012

Latmiddag!

Idag tog tröttheten över så det fick bli en Röd currykycklingwok (gjorde ett stort lass i fredags) från frysen istället, så tar jag lövbiffsgrytan en annan dag ...och i ärlighetens namn är det heller inte lika kul att bara laga mat till sig själv. Men det verkar som att det blir operation imorgon iaf så förmodligen återfår jag sambon till helgen.

Jag har fått lite frågor om vad "farmorssallad" är egentligen. Jaa surprise, surprise är det ett recept från min farmor (!) på en supergod sallad som av många i släkten kallar "sommarsallad", men inte jag :)

Farmorssallad
Alla mått är på ett ungefär, smaka av och anpassa mängd efter eget tycke.

Dressing:
  • 2 dl creme fraiche 
  • 2 msk kalvfond
  • 1,5 msk ättiksprit
  • 1 liten hackad lök
  • hackad dill
  • ev. salt och socker
Grönsaker:
  • isbergssallad, gurka, rädisor (behövs inte men kan vara gott) och tomater.
Blanda ihop ingredienserna till dressingen och smaka av, tillsätt ev salt och lite socker men det brukar inte behövas.

Skär sedan ner sallad, gurka och ev. rädisor. Var noga med att slunga isbergssalladen, annars blir hela salladen alldeles slaskig och inte alls god! Blanda ner dessa grönsaker med dressingen och toppa sedan salladen med skivade tomater! Jättegott till olika kötträtter, grillat men framför allt till lövbiffsgryta, en klar favorit!!

Ha en fin alla hjärtans dag <3
Jenny



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar