6 januari 2013

Chokladfondant toppat med dulche de leche, mascarponecreme och färska jordgubbar



Aldrig smakat eller, för den delen, tillagat chokladfondant. Alla säger att det är så himla gott så nu slog vi till. Älskar kombinationen choklad - kola och ja...det blev en riktig sötchock, om än en god sådan, samt att jag nog faktiskt inte är något fan av den "rinniga kärnan" i fondanten. Nästa gång tänker jag faktiskt baka den lite längre så att den blir mer degig istället men det har ju mer med min egen smak att göra. Kan också tänka mig att det vore toppengott att toppa med lite flingsalt. Så de ändringarna gör jag till nästa gång för detta kommer vi definitivt göra igen.

Utgick från Pernilla Wahlgrens recept (recept.nu):

4-5st
  • 100 g smör 
  • 150 g god mörk choklad 
  • 2 st ägg 
  • 2 st äggulor 
  • 0.5 dl strösocker 
  • 2 msk vetemjöl 
  • Smör + strösocker till formarna

Smält smöret i en kastrull och ta den från värmen. Bryt sedan chokladen i bitar och låt dem smälta i smöret.

Vispa ägg, äggulor och socker pösigt. Därefter vispar du i mjölet och vänd sedan ner choklad- och smörblandningen tills det blir en slät och blank kräm.



Smöra fyra ugnsfasta portionsformar av crème brulée-typ. Sockra dem istället för att mjöla så blir ytan blank och fin, alt. tar du kakao. Fördela smeten i formarna. 

Fram till hit kan du förbereda och jag gjorde så att jag frös in dem då jag fått det som tips för att de lättare skall gå att tillaga perfekt med en rinnig kärna. Såhär i efterhand var det ju praktiskt då allt, på så sätt, kunde förberedas dagen innan. Dock tror jag att resultatet hade blivit lika bra utan att tillaga fondanterna direkt från frysen.

Sätt ugnen på 225 grader och sätt in formarna i ugnen. Nu gäller det att passa noga - de ska vara mjuka i mitten så att den goda chokladkrämen rinner ut när man sätter gaffeln i den, men inte vara så lös att den tappar formen (här är ju smaken olika och jag är, som sagt, inget fan av en "rinnig mitten"). Tiden i ugnen kan variera mellan 8–12 minuter, beroende på ugnen och formarnas storlek. Ta ut och provstick i dem några gånger om du är osäker. De är färdiga när det börjar höja sig en aning på mitten.

Låt fondanterna stå några minuter och stjälp sedan upp dem på desserttallrikar.

Tillbehör
  • Dulche de leche (kondenserad mjölk som tillagas SÅHÄR, denna gång kokade den bara i ca. 1,5h då jag ville ha den ganska rinnig) Jag ringlade detta över fondanten.
  • Tillägg: strö över lite flingsalt
  • Färska jordgubbar
  • Mascarponecreme;  Blanda/vispa en burk Mascarpone med fröna från en vaniljstång och lite florsocker (mängd efter smak).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar