12 januari 2013

Nötstek med knaprig vitlökspotatis


Efter en fartfylld vecka har helgens mission varit att ta det lugnt...låter kanske trist men ack så skönt! Veckan har varit fylld av nya möten och utmaningar, energikrävande men väldigt roligt. Även om livet ibland kan kännas tungt så är jag ändå så tacksam; tacksam för de möjligheter som kommer när jag minst anar det, tacksam för de människor som finns runt omkring mig, tacksam för kärleken, hälsan och att kunna få tillfällen till lugn och tankar. Vissa stunder slår det mig extra mycket och idag är en sådan :-)

Dagens recept är på en riktigt söndagsstek med suuupergod potatis! Som så mycket av min mat, tillagas även detta i ugnen med minsta möjliga kraftansträngning. Köttet tillagas i lergryta tillsammans med valfria kryddor. Som ni nog vet vid det här laget används lergryta flitigt i detta hem och jag kan inte nog understryka hur bra jag tycker att den är och hur mycket den underättar matlagningen. Nog om det...här kommer receptet:

Stek

  • Fransyska
  • salt och peppar
  • vitlöksklyftor
  • soja
  • lite rött vin
Lägg i steken i lergrytan (och nej, jag blötlägger den inte - går säkert emot hur man borde göra men gjorde nog det de första gångerna när den var helt ny, i alla fall tillsätter jag alltid vätska till det jag tillagar och det brukar alltid fungera fint) tillsätt kryddorna och placera lergrytan i nedre delen av ugnen när det är kall och sätt sedan på ugnen på 175 grader varmluft och låt steken tillagas i minst 1,5-2h men gärna längre så att den blir riktigt mör och fin.

Sås
  • Sky från steken
  • lite kalvfond
  • lite creme fraishe
  • lite matlagningsgrädde
  • redning vid behov (mjöl + vatten)
Vispa ihop skyn med kalvfond, creme fraishe och matlagningsgrädde. Låt detta koka upp och sedan koka en stund. Smaka av och tillsätt ev. redning, låt koka en stund till innan servering.

Knaprig vitlökspotatis
Jättegod potatis som jag hittat hos Jennys matblogg
  • Potatis
  • olivolja
  • 1/2 dl Ströbröd
  • Flingsalt
  • 1 vitlöksbukett
Skala potatisen och dela på mitten, dela upp vitlöken i klyftor men spara det yttersta skalet och lägg allt på bakplåtspapper i en ugnssäker form med olivolja. Strö ströbröd över potatisen och vitlöken, salta och rör om. Tillaga i mitten av ugnen i 225 grader varmluft tills den är riktigt knaprig och fin, rör om då och då.

Servera detta med en god sallad och kokta haricot verts. Vääääldigt gott! 

Hoppas ni får en fin lördagkväll!


2 kommentarer:

  1. Hej igen!!! Å, jag äger ingen lergryta!!! Inser att jag måste skaffa en.... Och potatisen ska jag prova redan imorgon! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, prova potatisen..hur enkel som helst och jättegod. Jag gillar ju verkligen när den är riktigt knaprig. Och lergryta är verkligen en av mina favoriter i köket, en riktig investering (!) Ska lägga ut ett inlägg med lite olika tips på rätter jag lagar i lergryta så att de finns samlade så ska du få se :-)

      Radera