28 januari 2013

Ost- och kasslerpaj på "fuskbotten" med avokadosallad


Iband när veckan är lite för fullspäckad är det så himla bra att kunna förbereda vissa maträtter dagen innan. Paj är ju verkligen en sådan rätt för mig, precis som olika gratänger. Denna gång gjordes en "fuskvariant" på pajbotten med ett ark smördeg, en perfekt snabbvariant. 

Ingredienser:
  • 1 stort ark smördeg alt. valfri pajdeg (Jag brukar göra DENNA)
  • finhackad kassler, mängd efter smak
  • riven ost, mängd efter smak
  • 3 ägg
  • 1,5 dl matlagningsgrädde
  • 1,5 dl mjölk
  • salt och peppar
Kavla ut smördegen en aning och tryck ut den i pajformen. Fördela kasslern på botten och häll över mycket riven ost, så att det täcker kassler och lite till (smaksak förstås!). Vispa ägg, grädde och mjölk en stund, smaksätt med salt och peppar. Häll över pajen och låt denna grädde i ugnen på 200 grader varmluft till den äggstanningen helt stannat och pajen fått fin färg.

Avokadosallad
  • finstrimlad isbergssallad
  • finhackad röd lök
  • finhackade sugarsnaps
  • finhackad avokado
  • halverade coctailtomater
  • ca. 1 msk olivolja
  • 0,5 pressad citron
  • salt och peppar

Blanda ihop allt och låt det stå en liten stund innan servering. Salladen blir ganska kletig men god :-)

Hoppas att ni haft en fin helg! Min har metadels bestått av sjukdom men sjuk är jag å andra sidan inte ofta så jag ska inte klaga. Bloggen har dock varit lite tyst den senaste veckan, jag har helt enkelt inte hunnit med, så jag utlovar bättring framöver :-) Nu börjar ju solen titta fram allt oftare så med den kommer nog orken och känslan av längre dagar tillbaka, tror ni inte det? 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar