13 januari 2013

Äpplekaka á la Felicia


Denna äppelkaka serverades jag för flera år sedan av en vän och då jag nu skulle ta och göra den igen, sådär 5 år senare, förbannade jag mig själv över att jag bara skrivit upp ingredienserna men inte hur den skulle tillagas. Det enda jag kom ihåg var att den var alldeles knäckig och god med äpplen i botten. Och visst blev den god men jag tror nog att ingredienserna till degen ska låta kokas ihop i gryta först så att kakan blir extra knäckig, så jag ska prova mig på det nästa gång.


  • valfri mängd äpplen, skivade
  • kanel
  • socker
  • mald ingefära
Krydda äpplena med valfri mängs av socker,kanel och ingefära och lägg i botten av en smord form.

  • 3 dl havregryn
  • 2 dl socker
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 1 tsk bakpulver
  • 0,5 dl grädde/mjölk
  • 0,5 dl sirap
  • 150g smält smör
Vispa ihop allt alt. koka ihop allt (ska prova det nästa gång) och häll över äpplena. Baka i ugnen på 175 grader i ca. 25 minuter, tills kakan fått en knäckig yta. Servera med lättvispad grädde.

Hoppas du haft en fin söndag. Här hemma har det bjudits på riktigt söndagsmiddag med trerätters, eller ja...vet inte om den avslutande fikan egentligen kan kallas för efterrätt men i alla fall. Kalkonmiddag blev det idag och recepten kommer i veckan :-) Nu ska jag njuta i soffan med en kopp thé innan det är dags för sängen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar