15 januari 2013

Philadelphiabullar


Inget nytt recept direkt och finns på många bloggar med samma tema som min, jag hittade dock detta hos Matplatsen först så det är henne jag ger all cred :-) Suuperlätt och suupergott, inget knåda och bara en jäsning på 30 min! Tycker även att det är himla gott med bullar som inte blir så himla söta. Har jag sålt in dessa än?? ;-)

Här kommer receptet i alla fall:

30-40st

Deg
  • 5 dl mjölk
  • 150 gram rumsvarmt smör
  • 1 pkt jäst (50 gram)
  • 1 dl strösocker
  • ½ tsk salt
  • 10-12 dl vetemjöl

Fyllning :

  • 150 gram rumsvart smör
  • 200 gram philadelphiaost
  • 3 dl florsocker
  • 2 msk vaniljsocker

Värm mjölken till 37 C. Rör ut jästen med lite av mjölken, när den löst upp sig så tillsätt resterande mjölk. Tillsätt sedan rumsvarmt smör, socker, salt och mjöl. Arbeta degen smidig, gärna i maskin. Häll sedan ner degen på en bakplåtspappersklädd plåt och tryck ut den i kanterna (oroa dig inte om degen är kladdig, den ska vara så!). Täck med en bakduk och låt jäsa 30 minuter. Nu kan du passa på att röra ihop fyllningen. 

När degen jäst klart gör du små hål jämnt fördelat över degen med mjölad tumme. Fyll varje hål med fyllningen. Pensla ytan med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda sedan i 200 grader ca 15-20 min, eller tills den fått fin färg. Skär upp i rutor och frys in de som inte ska ätas direkt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar