3 juni 2012

Frusen fluffig polkagrispaj


Som efterrätt i fredags hade jag gjort denna som jag sett både hos Victoria på Matplatsen och Ulrika på Bakverk och fikastunder. Toppengod och säkert en ännu större hit en varm sommardag. Chokladsåsen till var jättegod men tog över lite så jag skippade den när jag tog en bit i lördags. Min botten blev också lite tjockare än deras men detta får jag justera till nästa gång då den inte tinade så fort, vilket gjorde den lite svår att skära i.

Pajdeg:
  • 20 småkakor med smak av choklad
  • 2 msk kakao
  • 25 g smält smör
Polkafluff:
  • 5 dl vispgrädde
  • 1 burk marshmallowfluff
  • några droppar pepparmyntsolja
  • några droppar röd karamellfärg
  • 1 dl polkagrisar + några till dekorering

Kör kakor, kakao och smör i en matberedare. Tryck ut blandningen i en pajform med höga löstagbara kanter. Jag hade klätt formen i plastfolie för att kunna få loss den lättare. Ställ i frysen.


Vispa grädden och blanda försiktigt med marshmallowfluff (det ska bli lite klumpigt, rör inte ut fluffet helt!) och några droppar pepparmyntsolja efter smak. Lägg ungefär en tredjedel av krämen i en separat skål och ställ åt sidan.


Krossa polkagrisarna i en mortel. Blanda ner den i den större mängden kräm. Ta ut pajformen ur frysen och bred ut krämen i pajskalet.


Ta resterande kräm och blanda i några droppar karamellfärg. Klicka ut den röda krämen över den den vita i formen. Gör med en kniv ett virvlande mönster i krämen.


Ställ in formen i frysen i minst 5 timmar. Ta fram den i 10-15 minuter innan den ska serveras. Dekorera med polkagrisar.
Chokladsås:
  • 125 g mörk choklad
  • 75 g smör
  • ½ dl strösocker
  • ½ dl sirap
  • 1 nypa salt
  • ½ dl vatten


Blanda ihop ingredienserna till chokladsåsen i en kastrull. Koka upp och rör tills all choklad smält. Låt småsjuda i ca 10 minuter eller tills såsen blivit tjock och glansig. Servera såsen varm eller kall till pajen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar