12 juni 2012

Bild på hamburgaren, fried rice och resfeber

Ni har tidigare fått recept på mina hemmagjorda hamburgare och här kommer så en bild:


Har alltid bara ett halvt hamburgerbröd, då ett helt bröd blir lite för mycket för mig, samt att jag alltid serverar med hemmagjorda pommes eller klyftpotatis. Supergott!!

I söndags gjorde jag matlådor på överblivet ris från lördagens middag. Den bästa rätten att göra då är, enligt mig, fried rice. Så jag köpte lite färska grönsaker,  kokosmjölk och stekte ihop allt:

  • ris
  • strimlad kycklingfilé
  • currypasta, röd eller panang
  • soja
  • minimajs
  • kokosmjölk, bara den tjocka kokossmeten inte "det vattniga" (hoppas ni förstår vad jag menar)
  • vitlök
  • röd,  urkärnad chili
  • strimlade sugarsnaps
  • hackad salladslök
  • böngroddar
Jag skriver inga mängder utan ta lite efter smak. Till ca. 3 dl kokt ris tog jag ca. 2 msk currypasta och en burk kokosmjölk.

Stek kycklingen med currypastan. När kycklingen stekt en stund, tillsätt minimajs, soja och efter en stund kokosmjölken. Låt detta koka tills kycklingen är färdig, tillsätt vitlök, chili och ris och låt detta steka ihop ordentligt. Tillsätt sugarsnaps och rör runt. När dessa blivit varma rör du snabbt i salladslök och böngroddar och serverar direkt. Toppengott, gärna med lite limesaft på.

Detta blir även mitt sista inlägg innan resan. Allt är packat och vi är redo! Helt otroligt skönt med semester...efter ett år med många nya intryck och erfarenheter,  jobbiga som roliga, tycker jag att jag förtjänar det :-) En semester med miljöombyte, omringad av människor jag tycker mycket om, tänk vad lyxigt! Jag ska njuta ordentligt, var så säker. 

Ska försöka att blogga så mycket jag kan men, som jag skrev härom dagen,  det beror lite på när jag har uppkoppling och så. Blir då mobilbloggande för hela slanten...Så glöm inte att kika in :-)

Ha det så underbart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar