3 juni 2012

Mysig kväll med goda flarn

Lördag dag spenderades hos pappa där jag blev firad, bjöds på god lunch och fick ligga på en filt i solen en stund med en kopp kaffe. 


På kvällen var det dags för smörgåstårta hos svägerskan där Tomas mamma Ingrid stod för denna underbara skapelse fylld med tonfiskröra...mmmm :-)




Vi stod för efterrätten och tog med polkapajen men då jag var osäker på om den skulle räcka i och med att vi ätit av den dagen innan så gjorde jag även flarn á la Pernilla Wahlgren. Hon gjorde dock en lite större variant med persika, jag gjorde dem lite mindre med aprikoser och de blev verkligen goda. Precis i min smak! Johan hade gärna haft dem lite mer söta och föreslog att vi nästa gång ska testa med vaniljkräm på medan jag tyckte att det var ganska gott att de inte var så himla sött. Prova dessa, var verkligen hur enkelt som helst! Jag vet att Leila har någon variant på dessa också, kanske provar dem nästa gång :-)


Ingredienser:
  • smördegsplattor som du delar i valfri storlek
  • ägg till pensling
  • riven mandelmassa efter smak
  • skivad koncerverad aprikos eller persika (några bitar per flarn)
  • tunt hyvlat smör
  • finriven vit choklad


Tryck ut en rundel i varje smördegsplatta med hjälp av ett glas. Nagga inuti rundeln med en gaffel. Pensla resterande smördeg med ägg (alltså, allt utanför rundeln). placera riven mandelmassa på rundeln, lägg sedan på några skivor av aprikos alt. persika och toppa med en skiva smör. Riv över vit choklad och baka i ugnen på 200 grader varmluft till flarnen fått fin färg och servera genast. Du kan servera med lite vispad grädde till men jag tyckte inte att det behövdes.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar