2 juni 2012

Chokladkaka med maraboubitar


Vi hade personalmöte på jobbet i torsdags och då jag fyllde år igår fixade jag en liten kaka. Gjorde nästan en exakt likdan smet som i den som blev så himla torr för ett tag sedan men idag lät jag den bara vara inne i ugnen i ca. 15 minuter och då blev den saftig, mjuk och god.


Chokladkaka med maraboubitar

  • 100g mjukt margarin
  • 1,5dl socker
  • 1,5 msk vaniljsocker
  • 2 st ägg
  • 2,5 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 2 msk kakao
  • 1dl filmjölk
  • bitar av marabouchoklad (100g)


Vispa smör och socker fluffigt. Tillsätt ett ägg i taget under omrörning, fortsätt att vispa tills det är riktigt fluffigt och fint. Blanda ihop de torra ingredienserna och sikta ner dem i smeten. Vänd ner mjölblandningen försiktigt så att smeten behåller sin fluffighet. Tillsätt sedan filmjölken och vänd ner denna i smeten, därefter chokladbitarna. Häll i en pajform som du smörat och täckt med kakao. Grädda kakan i ugnen på 200 grader varmluft ca. 15 minuter. Du får prova med sticka så att den är genombakad men den ska bara precis vara färdig.


Jag täckte därefter kakan med en blandning av vispad grädde, philadelphia, kakao, lite socker och marshmallowfluff.  Tog lite på känn tills det smakade gott. Jag dekorerade med färska hallon och citronmeliss.

Den blev verkligen saftig och god, höll väll inte riktigt formen när det var dags att skära upp och lägga på sitt fat men det var gott. En riktig sockerkick :-)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar