1 mars 2012

Hemmagjorda köttbullar med pressgurka


En klar favorit! Måste serveras med kokta morötter också, annars är middagen inte komplett. ;)

Såhär gör jag:
Denna mängd gav drygt 30st köttbullar.
  • 300g färs  (jag använde älg men använd valfri färs efter eget tycke, jag föredrar ju isf nötfärs)
  • ca. 0,5dl mjölk
  • ca. 1msk ströbröd
  • 1st finhackad lök (tycker om lökbitar iköttbullarna men om inte, riv ner löken, blir också toppen)
  • 1msk grillkrydda (se bild, köpt på Krydderikrokus i Adelöv)
  • 1msk grovkornig senap
  • salt och peppar
  • smör till stekning
  • sirap till stekning


Köttbullekryddorna

Först blandar jag ihop mjök och ströbröd och låter det stå och dra en liten stund, varefter jag tillsätter kryddor, senap och hackad lök. Sedan tillsätter jag färsen och blandar till en smidig smet som sedan får stå och dra en liten stund till. Jag rullar sedan köttbullarna och sätter dem på bakplåtspapper, i en ugnsform och ringlar över lite flytande margarin innan jag ugnsbakar dem på 175grader i mitten av ugnen. 
Påväg in i ugnen!

Jag ugnsbakar dem sedan (för att de ska hålla formen bättre samt att de tillagas på en jämnare temperatur) tills de precis är färdiga, tar ut dem och steker på dem för att få en fin yta och godare smak. Som en sista tuch ringlar jag över lite sirap under stekningen, rör om och stänger av plattan. (Ett tips från min kompis Malin som gör supergoda köttbullar!)

Som tillbehör gör jag en enkel sås av stekskyn som blivit både i plåten och stekpannan. Jag häller i lite vatten i bägge formarna och rör runt så att jag får med all den goda smaken. Jag tillsätter sedan:

  • 0,5dl creme fraiche (jag använde lätt creme fraiche)
  • 0,5dl matlagningsgrädde
  • 0,5 köttbuljongtärning
  • 0,5tsk soja
Vispa ihop allt och koka upp såsen, red av om du känner för det men jag tyckte inte att det behövdes.

Mängderna får självklart anpassas efter mängd köttbullar och steksky; ju mer köttbullar, desto mer sky, desto mer sås! :) 

Serverade också lite pressgurka till, efter receptet i Vår kokbok:
  • 1 gurka
  • 2msk socker
  • 2msk ättiksprit
  • 1dl vatten
  • 2krm salt
  • hackad persilja
Egentligen ska gurkan skivas, saltas och pressas i 30 minuter,varefter man blandar ihop resterande ingredienser som sedan hälls över gurkan. Jag blandade dock ihop allt med en gång och det blev gott det med :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar