4 mars 2012

Revbenspjäll med ingefärsglaze och coleslaw










Här kommer lite bilder och recept på gårdagens middag. Receptet hämtat från Leilas "Guldkant på vardagen". Jag gjorde halva mängden.

Sticky spareribs
6 portioner

3 gula lökar
1/2 vitlök
15 svartpepparkorn
5kg färska tunna revbensspjäll

Koka upp en kastrull med välsaltat vatten, lök i klyftor, hela vitlöksklyftor och svartpepparkorn. Lägg i revbenen ochlåt den koka långsamt i ca. 1,5h. Ta sedan upp dem och torka av dem med hushållspapper. lägg dem på en ugnsplåt och pensla dem med denna glaze:

2dl ljust muskovadosocker
2dl japansk soja
2dl flytande honung
2dl ketchup
2 bitar riven färsk ingefära
4 pressade klyftor vitlök

Griljera revbenen i ugnen på 200 grader i ca. 30 minuter. Pensla med glaze en gång till under griljeringen. Ta ut dem när glazen torkat in lite och revbenen fått fin färg.

Jag serverade med hemmagjorda pommes och coleslaw, precis enligt Leilas rekommendationer. Jag gjorde dock en egen lite lättare variant på coleslaw då jag inte är så himla förtjust i majonnäs:

  • 1/4 strimlat vitkålshuvud
  • 2 strimlade morötter
  • 1 liten fint hackad rödlök
  • 1-1,5 dl lätt creme fraiche
  • 2 msk philadelphia
  • tabasco (litegrann ;))
  • 0,5 msk rostade hela kumminfrön som krossats lite i mortel
  • salt och peppar
Blanda ihop allt och låt stå en liten stund innan servering. Mängderna är uppskattade på ett ungefär så prova er fram lite. 

Så vad tyckte jag då?? Ja, förväntningarna var skyhöga och smakerna var det absolut inget fel på. Glazen kommer jag absolut att använda igen fast på ett annat kött...för det är nog bara att inse att jag inte är någon revbenspjällälskare. Är för mycket ben och brosk, plus att det är så himla mkt pill att få i sig köttet. Sedan kan jag tycka mindre om vissa typer av fläskkött, jag vet inte varför men det är något med smaken som känns lite "fläskig" ;). Samtidigt finns det mycket fläskkött som är jättegott, verkligen!

Coleslawn däremot blev supergod (!) och att använda kummin i var pricken över i:et :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar