8 mars 2012

Cowboysoppa m. färskt bröd

Supergott! Receptet på soppan har jag fått från min svägerska och jag tycker absolut att ni ska prova den! Vet inte om jag följer originalreceptet helt men såhär gör jag iaf:

Cowboysoppa
  • 300-500g färs (jag använder nöt eller älg)
  • 1 påse tacokrydda
  • 5 medelstora potatisar
  • 2 gula lökar
  • 2-3 msk tomatpuré
  • vatten (ca 2,5 liter)
  • ca 3 tärningar köttbuljongtärningar
  • salt
  • 1 röd paprika
  • 2-3 dl grädde (jag använder matlagningsgrädde)
  • tabasco
  • 2-3 klyftor vitlök
  • 1 burk vitabönor i tomatsås eller krossade tomater
Stek färsen med tacokryddorna, tillsätt hackad potatis, lök och tomatpuré. Rör om och salta, tillsätt vatten och buljong och låt soppan koka tills potatisen är färdig. Tillsätt sedan resterande ingredienser och koka upp soppan. Servera med ett gott bröd.

Enkelt bröd
Inspirerat av Leilas fuccacia-recept som jag alltid gör när jag snabbt vill servera färskt bröd.
  • 1/2 pkt jäst
  • 3 dl ljummet vatten
  • 1 msk salt
  • 0,5-1 dl rapsolja
  • honung (minst 1 msk men brukar ta lite mer)
  • 6 dl mjöl
Lös jästen i vattnet och häll sedan i alla ingredienser, sist mjölet. Degen blir ganska geggig men det gör inget. Sikta på lite extra mjöl och låt jäsa i 30-40 minuter. Själp upp degen på en bakplåtspapperklädd plåt, som du ringlat lite olja och flingsalt på, och tryck ut den litegrann. Låt jäsa i ca. 30 minuter till, ringla över lite olivolja, flingsalt och valfri krydda. Sätt in i ugnen på 200 grader tills det fått fint färg.

Idag tryckte jag inte ut degen så mkt och skar upp de i bitar innan andra jäsningen. Jag kryddade med färsk timjan. När jag gör fuccacia trycker jag ut degen så att den blir platt och efter andra jäsningen trycker jag ner små gropar i degen, ringlar över olivolja, flingsalt, skivad rödlök och timjan. Gott! :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar