15 mars 2012

Fläskytterfilé med citron, chili och timjan, klyftpotatis och tomatsallad

Detta  är ännu en personlig favorit...hur gott som helst, och enkelt! Jag gillar mat som tillagas i ugnen, då kan jag bara ställa in det och fixa med annat under tiden, perfekt!

Jag börjar alltid med att göra en "marinad" som köttet får ligga och dra i en stund, gärna länge men det behövs inte. Idag hade jag inte så lång tid på mig så jag tror att köttet fick ligga i marinaden i ca. 15-20 minuter.
  • 1 del rapsolja
  • 2 delar citronsaft
  • citronskal från 1-2 st
  • finhackad röd chili med kärnor
  • 1 msk timjan, använd gärna färsk men ta då lite mer
  • 2 klyftor riven vitlök
  • salt och peppar


Skär sedan skåror i fettet på filén, detta gör jag för att marinaden skall komma in ordentligt och sedan blir fettet fint och gyllenbrunt i ugnen. 


Lägg ner köttet i marinaden och rulla runt och knåda in den ordentligt i köttet. Täck med plastfolie och låt vila en stund. När den vilar lägger jag fett-sidan (låter ju inte så himla mysigt men jag hoppas ni förstår vad jag menar) nedåt för att den skall kunna dra åt sig så mkt marinad som möjligt. När jag sedan steker den i ugnen får köttet ligga i marinaden och tillagas, då med fett-sidan uppåt.

Undertiden som köttet ligger och drar i marinaden gör du i ordning klyftpotatisen och stoppar in i ugnen på 200 grader varmluft. När det är ca. 30 minuter kvar på potatisen sätter du in köttet, i formen liggandes i marinad med fett-sidan uppåt, tills den fått fin färg och är färdig. Jag brukar känna på köttbiten och om den känns hyfsat stum och inte svampig kan du ta ut den. Lägg på folie och låt vila i ca. 10 minuter.

Gör en sås på marinaden, som nu blivit en god sky, tillsätt:
Det är lite svårt att skriva ner mängder men till ca. 1,5-2 dl sky tar jag dessa mängder, anpassa dock efter smak.
  • 1 dl lätt creme fraiche
  • 0,5 dl matlagningsgrädde
  • ett hörn av en köttbuljongtärning
Koka upp, red av vid behov (tycker dock inte det gör något om såsen är lite lös) och servera tillsammans med kött, potatis och gärna en tomatsallad!


Tomatsallad:
  • tomater, stora tunt strimlade eller små halverade
  • röd och gul lök, hackad eller strimlad
  • 1 del rapsolja
  • 0,5 del vitvinsvinäger
  • 0,5 del balsamvinäger
  • salt och svartpeppar
  • ev. persilja

Blanda ihop allt och låt stå och dra en bra stund. du får variera efter mängd tomater  och självklart efter smak, jag tycker ju att det är väldigt gott med mycket vinägersmak med gör som du själv tycker :)  Jättegott tillbehör till fläskkött!
Hoppas ni har haft en fin dag! Här har det städats och tvättats, imorgon ska jag förbereda inför kalaset med pajer och cupcakes, KUL!


2 kommentarer:

  1. Hej! I helgen blir det torsk med lime och ingefära och pastagratäng med tacosmak! :) Älskar din blogg, så mycket bra ideer! Ha en bra helg, ser fram emot v. 12s matlista:) Kram Emma o Thor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Ni kommer älska torsken!:)Hoppas allt är fint med er! Vore himla kul att ses snart.... Kram

      Radera