18 mars 2012

Kalas! :)

Igår blev kalas! Det blev en lugn och skön eftermiddag/kväll på alla sätt, skönt :) Det serverades kyckling/currypaj och kassler/fetaostpaj, sallader, färskt bröd och middagen avslutades med minicupcakes.
Jag gjorde det väldigt lätt för mig då pajerna gjordes dagen innan. Bönsalsa och "fusk-coleslaw" gjordes på morgonen så att de fick stå och mysa till sig lite :)

Receptet på brödet är ett recept som alltid varieras lite, beroende på vad jag har hemma och vad jag är sugen på. Men det blir gott utan några större ansträngningar:

  • 1 pkt jäst (50g)
  • 5 dl vätska (jag tog 2,5 dl mjölk och 2,5 dl vatten)
  • 1 msk brödkryddor
  • 1 msk salt
  • 1 msk honung
  • 1 dl rapsolja
  • 1 dl havregryn
  • 1 dl solrosfrön
  • 1-4 msk linfrön
  • 5 dl rågsikt 
  • vetemjöl (svårt att säga någon mängd men så pass mkt så att degen blir smidig, det gör dock inget om den blir lite lös då du inte behöver knåda den så mkt för hand)
Jag använder alltid min Kitchen-aid när jag gör bröd och om du har någon assistent så använd gärna den så kan den stå och arbeta degen en bra stund innan första jäsning.

  1. Lös jästen i lite av vattnet. Tillsätt sedan resterande vätska
  2. Tillsätt alla kryddor, frön och gryn under omrörning.
  3. Häll i lite mjöl i taget tills degen blivit smidig
  4. Låt sedan assistenten arbeta degen en bra stund, ca. 10-15 minuter.
  5. Låt degen jäsa i 1h
  6. Knåda till degen och själv upp den på en plåt
  7. Tryck ut den en aning och låt den sedan jäsa i 40-60 minuter till.
  8. Toppa med olja, flingsalt och solrosfrön.
  9. In i ugnen på 200 grader varmluft, efter 20 minuter sänker du värmen till 125-150 grader och låter brödet baka tills det känns färdigt. Sätt gärna in en form med vatten längst ner i ugnen så får brödet bakas i lite ånga.
Gott! 

Recept på pajdegen hittar du bland tidigare inlägg, under etiketten huvudrätt där finns också kycklingpajreceptet. I kasslerpajen hade jag:
  • tärnad kassler
  • smulad fetaost
  • purjolök
  • riven ost
  • provencaliska kryddor
  • äggstanning på ägg, creme fraiche och lite mjölk.
  • peppar och ev. salt
Var försiktig med saltet i och med att både kasslern, fetaosten och osten tillför rätt mkt i sig.

Recept på bönsalsan och coleslaw finns under etiketten tillbehör.

Återkommer under dagen med bilder och recept på cupcakes och senare kommer även nästa veckas meny :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar