13 januari 2014

Inkokta päron



På sambons släktgård växer det gråpäron i ett träd. Jag älskar att bara äta dem som de är men de blir snabbt dåliga och är svåra att njuta av under en längre tid. I år plockade jag dock med mig en drös i med tanken att jag skulle lägga in dem för att kunna njuta av dem även nu i vinter. Den största delen päron kokade jag in i en sockerlag med smak av vanilj och en liten del fick även sällskap av lite saffran. Jag valde att koka in hela päron då jag fick för mig att de skulle hålla sig bättre i konsistensen då tanken var att förvara dem i några månader. Jag kokade först en helt vanlig sockerlag med en vaniljstång i...

  • 2 delar vatten
  • 1 del socker  (kanske inte riktigt, utan lite mindre...beroende på hur sött du vill ha det såklart)
  • 1 vaniljstång
  • Päron, hela och skalade
  • ev. smaksättning;
    • 1 pkt saffran
    • kanelstänger
    • ingefära

Dela och skrapa ur vaniljstången. Koka sedan upp vatten och socker, varefter du tillsätter vaniljstången och de urskrapade kärnorna, ev. smaksättning samt päronen. Låt koka i 10-15 minuter beroende på päronsort, storlek och hur pass mjuka du vill ha dem. Placera päronen i en burk och slå över lagen. Stäng locket och förvara kallt till servering. Mina höll sig fint ute på balkongen (inglasad) från oktober till december...och jag har faktiskt några kvar som fortfarande är i superform.

Enkelt, eller hur!? :-)

3 kommentarer:

  1. Ett tips: Gör en egen gräddkolasås och servera den ljummen till päronen du har kvar, super smarrigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. mmm....gott! det ska jag göra! undrar om inte jag blivit bjuden på detta någon gång när jag var liten...hmmm....måste absolut testas :-)

      Radera
  2. Hej! Använde du inget konserveringsmedel?

    SvaraRadera