11 maj 2013

Mannagrynspudding med grädde och färska hallon



Hittade detta recept hos Ulrika (Bakverk och Fikastunder) och då jag fullkomligt älskar mannagrynsgröt, vanilj och kardemumma så kände jag att detta var något som jag var tvungen att prova. Och ja, helt underbar smak men jag tror att jag nöjer mig med 1 ägg nästa gång då jag tyckte att den blev aningens stabbig för min smak. Jag gillar ju när det är lite krämigt, fast å andra sidan kanske man inte då kan kalla det för pudding?? ;-) Hur som helst, jättegod och enkel att göra så prova!

  • 5 dl mjölk
  • 1 dl mannagryn
  • ca. 1 tsk vaniljsocker
  • 0,5-1 tsk kardemummakärnor som du krossar i en mortel
  • 2 ägg
  • 1 msk socker
Tillbehör
  • lättvispad grädde 
  • färska hallon eller andra bär/sylt

Koka upp mjölken. Häll i mannagrynen och den krossade kardemumman, låt det sedan sjuda tills det blivit en gröt. Tag av ifrån plattan och rör ner vaniljsocker, ägg och socker.Smöra en mindre form och häll sedan ner gröten i denna, grädda i 200 grader i 20-22 min.



Hoppas du får en alldeles förträfflig lördag! Själv ska jag sitta och plugga större delen av dagen men då jag hade en helt fantastisk dag igår med nya intryck, mycket skratt och energipåfyllning så ska det nog gå galant att gnugga geniknölarna lite :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar