12 maj 2013

Laxsoppa med saffrans- och vitlökscreme fraiche


Gjorde denna härom dagen. En stor soppfavorit här hemma, och pricken över i-et är saffranscreme fraichen, verkligen sååå god. Här kan du ju lägga till precis vad du vill i fisk- och skaldjursväg för att piffa till den men jag gillar den precis såhär, med lax. När jag använder lax i soppa köper jag alltid de frysta laxbitarna som finns på Willys (laxbitar av varierad storlek - sådant som blev över vid rensning skulle jag tippa på), benfria bitar till ett bra pris på grund av att de är lite ojämna, alltså perfekt för soppa. :-)


Ingredienser:
Skriver inga mängder då du kan ta grönsaker och fisk efter smak.
  • tärnad potatis
  • tärnade morötter
  • ca. 2st grovt hackade gula lökar
  • 3-4 dl matlagingsvin
  • ca. 2 msk kycklingfond
  • salt
  • ca. 5-6 st färska tomater, grovt hackade (i annat fall 2 burkar krossade tomater)
  • ev. vatten
  • laxbitar
  • kryddor och örter efter egen smak, jag tog mejram, örtagårdskrydda och cayenne denna gång.

Saffrans- och vitlökscreme fraiche
  • creme fraiche
  • 1-2 rivna klyftor vitlök
  • saffran, mängd efter smak (ca. 0.5-1 förpackning)
  • salt och peppar

Blanda ihop creme fraiche, vitlök, saffran, salt och peppar till en sås och låt denna stå och dra till sig i kylen.

Häll potatis, morötter, lök, salt, fond och vin i en stor kastrull. Låt detta koka en stund innan du tillsätter tomaterna. Avvakta med att tillsätta vatten då tomaterna gör detta ganska fint på egen hand (jag behövde inte tillsätta något alls). Koka sedan tills grönsakerna är färdiga, tillsätt kryddor/örter och sedan fisken. Dra av kastrullen från värmen och låt soppan sedan stå tills fisken är färdig. Servera med creme fraichen och ett gott bröd....mmmmmm!

Har du haft en skön helg?? Min har varit både produktiv med skola och jobb samt innehållit solande på balkongen, motion, bio, god mat och goda vänner. En fullspäckad helg med andra ord, som avslutades på bästa sätt med en lång vandring i den finaste natur bland vitsippor och rinnande bäckar. Jag vet att jag har sagt det förut men...visst är det något särskilt med våren?!? :-)
 

1 kommentar: