20 december 2012

Saffranskorpor


Som med så många andra recept är detta hämtat från Leila. Receptet återfinns i "a piece of cake" och är ett måste för mig varje jul. Det enda som jag har lagt till men som jag ändå tror kommer från något annat av hennes skorprecept är att jag rullar skorplängderna i lite rörsocker så att de får en mer skrovlig yta och det blir toppegott!

Ingredienser
  • 100g smör
  • 1g saffran
  • 2 ekologiska ägg
  • 1,5dl strösocker
  • 5dl vetemjöl
  • 1,5tsk bakpulver
  • 1,5dl mandel (jag tog skalad)
  • lite rörsocker att toppa med (eget tillägg)

Sätt ugnen på 175 grader och smält sedan smöret i en kastrull tillsammans med saffranet. Häll över i en bunke och rör ner äggen. Blanda övriga ingredienser i en separat bunke (förutom rörsockret förstås) och vänd ner detta smörmassan, arbeta till en jämn deg. Forma degen till tre längder och rulla dem i rörsocker, lägg dem sedan på en plåt med bakplåtspapper och grädda dem i ugnen i ca. 25 minuter. Ta sedan ut dem och skär dem i 1cm tjocka skivor. Lägg sedan tillbaka dem på plåten med en skuren sida uppåt och baka i ytterligare 15 minuter på lite lägre värme, Leila skriver 125 grader men jag hade inne dem i 150 grader. Du får väl prova dig fram...men håll lite koll så att de inte blir brända bara :-)




Om det är något bakverk jag verkligen rekommenderar till jul så är det dessa skorpor. De är verkligen super!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar