25 december 2012

Chokladfudge med valnötter


Hittade receptet på Matplatsen och tyckte att det verkade så smidigt. Jag gjorde min egna variant då bland annat pecannötterna var slut på affären samt att jag ville använda slut på den blockchoklad jag hade hemma, därav blev det mer mörk choklad i än i originalreceptet. Egentligen skall det vara lika delar ljus som mörk. Såhär gjorde jag:

ca 35 bitar

  • 2 1/2 dl grovt hackade valnötter
  • 1 msk smör
  • 1 nypa salt (gärna flingsalt)
  • 300 g mörk choklad, jag tog 200 g finare/godare 70% choklad och 100 g mörk blockchoklad
  • 200 g ljus choklad, jag tog marabou mjölkchoklad
  • 1 burk kondenserad mjölk
  • 1 tsk vaniljsocker

Sätt ugnen på 175 C, hacka nötterna och lägg dom på ett bakplåtspapper och rosta i ugnen i ca 10 min. Rör om lite då och då. Lägg sedan de varma nötterna i en skål och strö över saltet och lägg i smöret och rör om tills det smält.

Bryt chokladen i bitar och lägg i en bunke med den kondenserade mjölken och låt smälta över vattenbad. Rör om så allt blandar sig. Blanda sedan ner vaniljsockret och nötterna i smeten och häll i en bakplåtspappersklädd form, ca 20×20.  Låt stå kallt och stelna och skär sedan fudgen i lagom stora bitar.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar