23 december 2012

Min första ugnsbakade julskinka

Jag har köpt färdigkokt skinka förut som jag griljerat men inte riktigt varit nöjd. I år köpte jag rimmad skinka, fryst, till ett bra pris och tänkte att nu ska jag göra detta ordentligt. Min mamma har alltid gjort ugnsbakad och det har alltid varit den godaste skinkan. 

Jag tog fram skinkan dagen innan så att den verkligen skulle hinna tina ordentligt. Därefter följde jag bra instruktionerna på paketet, hur enkelt som helst! Man behöver dock en stektermometer.

Ugnsbaka:
Packa upp skinkan ur plastförpackningen och skölj av den ordentligt. Stick in en termometer i tjockaste delen av skinkan och täck den sedan med folie. Placera i en ugnsform och baka den i ugnen i 175 grader, varmluft, tills den är 68-70 grader. 


Griljera:
Ta ut den och låt den svalna en stund. Sätt ugnen på 225 grader istället. Därefter tar du av svålen på skinkan och skär bort överflödigt fett. Blanda sedan 1 ägg med 1 msk grovkornig senap (valfri senap) och pensla över hela skinkan. Strö över ströbröd och baka i ugnen tills griljeringen satt sig och fått fin färg (på de flesta ställen i alla fall, några ställen på skinkan fick lite dålig färg...men men).

Detta blev verkligen supergott och såhär kommer jag alltid att göra! Mammas sätt är det bästa <3



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar