9 december 2012

Saffransbullar



Precis som alla andra mat- och bakbloggar blir det självklart lite recept på julfavoriter nu framöver. Saffransbullar är absolut en sådan! Jag gör aldrig vanliga lussekatter då de alltid har en tendens att bli torra och helst ska avnjutas färska enligt mig. Vanliga bullar däremot, det är min grej! :)

Precis som med vanlig vetedeg, använder jag alltid Leilas recept på saffransdeg. I år hade hon utvecklat receptet en aning med lite grädde i degen med och de blev riktigt gott. Leila tar dock alltid 2g saffran i sin deg och jag brukar alltid ta 1g, vilket alltid har varit perfekt men i år köpte jag Icas saffran och den gav inte alls samma smak som Garants saffran. Köper du därför Icas, ta i lite mer saffran än du brukar göra så blir det säker lika bra :-) Leilas recept hittar du HÄR och min variant kommer här:

Saffransdeg:
  • 4 dl mjölk
  • 1 dl vispgrädde
  • 2 påsar (1 g) saffran
  • 50 g jäst
  • ½ tsk salt
  • 2 dl strösocker
  • 250 g kesella 10 %
  • 100 g rumstempererat smör
  • ca 16 dl vetemjöl

Värm mjölk, vispgrädde och saffran till cirka 37 grader. Lös sedan upp jästen i degvätskan och tillsätt salt, strösocker och kesella. Tillsätt sedan mjukt smör och vetemjöl, lite i taget under omrörning. Knåda degen väl. Låt jäsa till dubbel storlek i bunken under duk, i cirka 45 minuter. 


Baka sedan ut till valfria bullar och låt dem jäsa till dubbel storlek i ca. 40 minuter. Baka dem sedan i 200 grader varmluft, ca. 10-12 minuter.

Fyllning:
Jag gör alltid samma fyllning, varför ändra på ett vinnande koncept? ;) anpassa sockermängderna efter smak...
  • 2 delar smör
  • 1 del riven mandelmassa
  • vaniljsocker
  • strösocker
Blanda ihop allt och använd som fyllning. Toppa sedan bullarna med pärlsocker eller mandelspån samt rörsocker....VOILA!









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar