23 december 2012

Juliga köttbullar á la Malin

De absolut godaste och juligaste köttbullarna gör min kompis Malin, hon har grovkornig senap i smeten och steker sedan köttbullarna tillsammans med lite sirap och det blir så himla gott. Detta har jag tagit efter och  jag vet att jag skrivit om det förut men det receptet som ligger ute på bloggen innehåller också massa andra kryddor. När jag gör köttbullar brukar jag ju alltid tillaga dem i ugnen först då de är enklast samt att de håller formen bättre. Sedan steker jag på dem innan servering.  

Här kommer ingredienserna till julens godaste köttbullar, enligt mig :-) Jag har dock gjort några små ändringar som att bara använda nötfärs men det är bara på grund av att jag tycker det är godare, använd blandfärs om du gillar det bättre.

drygt 100st
  • 1kg nötfärs
  • ca 1dl mjölk
  • ca. 0,5dl ströbröd
  • salt och svartpeppar
  • ca. 2msk grovkornig senap
  • ljus sirap till stekning
Låt mjölk, ströbröd, senap och kryddor stå och svälla en stund. Rör sedan ner färsen och blanda till en jämn smet. Låt stå över natten i kylen. Rulla sedan köttbullarna och lägg dem på en smord långpanna, tillaga i ugnen på 175grader. När de blivit lite fasta kan du röra om en gång, försiktigt. Låt dem sedan tillagas tills dess att de precis blivit färdiga. Ta ut och låt svalna, paketera och frys in. 

Innan servering steker du sedan på köttbullarna tillsammans med lite salt (om det behövs....ibland kan man missat salta tillräckligt i smeten) och precis i slutet ringlar du över sirap, rör om och låter allt steka ihop en liten stund. Voila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar