27 december 2012

Hemmagjord risgrynsgröt och godaste mackan med julskinka


Har alltid tyckt att köpt risgrynsgröt är godast och att hemmagjord är ganska smaklös.....jag vet inte vart jag fått det ifrån! Jag tar tillbaka allt!! Hur gott som helst och inte alls speciellt svårt. Har även sett att många gör den i ugnen för att slippa oroa sig för att gröten ska brännas vid, verkar riktigt smidigt. Jag har dock ingen bra form för det ändamålet så det fick bli att koka på spisen och bara man finns där hela tiden så var det ju verkligen hur smidigt som helst och tusen gånger godare. Ett annat plus är ju att du kan smaksätta den precis som du vill, jag hade i en kanelstång samt en liten bit vaniljstång. Borta är dagarna då jag köpte risgrynsgröt, från och med nu blir det bara hemmagjord!

Jag utgick från receptet på grötrispaketet men tillsatte, som sagt, lite kanel och vanilj samt att jag anpasade kokningstiden lite.

Ingredienser
4-6personer

  • 2,5dl grötris
  • 5dl vatten
  • 1tsk salt
  • 9-10dl mjölk

  • 1 kanelstång
  • 0,5 vaniljstång

Koka upp ris, vatten och salt under omrörning. Låt det koka på svag värme i ca. 10 minuter. Tillsätt mjölken och , rör om och låt allt koka på mycket svag värme i ca. 30-40 minuter (jag kokade gröten på svagare värme i ca. 40 minuter bara för att inte riskera att det skulle bränna i botten). Var noga med att röra om. När gröten nästan är färdig, stänger du av plattan och låter den stå en stund. Voila!

Denna anrättning avnjöts dan före dopparedan tillsammans med den godaste skinkmackan; 
  • Dala Järna-knäcke 
  • lite lätta
  • en tunn skiva varm julskinka 
  • lite varm brunkål (se recept under etiketten jul
  • toppa med Johnnys senap



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar