11 juli 2012

Veckans meny

Ja, då var man tillbaka i vardagslunken igen då. Eller kanske inte riktigt, det är ju fortfarande semestertider även om jag jobbar. 

Vi har verkligen haft det toppen i Florida och jag kommer verkligen tillbaka med ny energi och mycket fina minnen som jag kommer leva på länge. Jag ska göra ett lite längre inlägg med lite mer bilder från hela resan. Det har ju varit lite svårt att få till bloggandet då vi inte haft tillgång till internet i huset där vi bott men jag har försökt att uppdatera när chansen funnits. Sedan vi kom hem har jag dock bara försökt att komma in i tidsrytmen igen så att jag ska orka med jobbet, alla rutiner faller man snabbt in i igen men just sömnen är det svårt med. Jag har lagt mig i tid men det har varit lite svårt att somna och även när jag har somnat i god tid så känns det som att jag går upp mitt i natten när klockan ringer på morgonen. Tidsomställningen var mycket lättare när vi kom till Florida än nu.

Trots att veckan redan har påbörjats tänkte jag att jag skriver menyn för den som är intresserad. Kommer lite recept längre ner i inlägget.



Meny, vecka 28 
(+ lördag och söndag vecka 27)

lördag
Vaniljyoghurt med färska bär, smörgås

söndag
Kycklingsallad med vitlökscreme fraiche

måndag
Spagetti och köttfärssås, kidneybönssalsa och ruccola

tisdag
Kycklingsallad/pizza på Alpina, Skövde

onsdag
Färsk tonfisk med färskpotatissallad och kall citronsås

torsdag
Bacon och broccolipaj med sallad

fredag
Citronflskfilégryta med pasta, ruccola och coctailtomater

lördag
Tacogratäng med tortillachips, avokadosalsa och sallad

söndag
Kycklingfilé med färskpotatis och kalla såser, fetaostsallad


I lördags när vi kom hem hade vi inte sovit på 25 timmar, vilket kändes både gällande trötthet och den icke existerande hungern. Men jag höll mig vaken genom att packa upp och cykla till affären för lite inhandling av mat. Blev en lätt kvällsmat med vaniljyoghurt och färska bär samt mina underbara finncrisp med philadelphia, kallrökt skinka, lök och basilika...finns nog inget som toppar det. Provade även Icas egna färskpressade juice med apelsin, mango och passionsfrukt. Den var helt ok men gillar nog hederlig apelsin bäst :-)




Efter en resa i USA som matmässigt innehöll mycket snabbmatsluncher har jag haft ett otroligt sug efter lite "lättare" mat så söndagens middag blev kycklingssallad med vitlökscreme fraiche, vilket var jättegott! Jag har alltid lite olika saker i mina sallader och denna gång blev det detta:

  • ugnsbakad kycklinginnerfilé (marinerad i olja, balsamvinäger, soja, salt, peppar, vitlökspulver och honung)
  • pasta
  • isbergsallad
  • ruccola
  • ärtskott
  • gurka
  • tomater
  • rödlök
  • champinjoner
  • jordgubbar
  • fetaost
  • vattenmelon
Receptet på vitlökscreme fraichen hittar du HÄR!



I måndags blev det spagetti och köttfärssås, recept HÄR! Till detta serverades ruccola, ärtskott och en bönsalsa på kidneybönor;

  • 2 små burkar med kidneybönor (avsköljda)
  • 1 finhackad lite röd lök
  • 1-2 msk balsamvinäger
  • 0,5-1 msk olja
  • salt och peppar
  • gärna finhackad persilja
Rör ihop detta och låt det stå och dra en stund innan servering.


Toppa köttfärssåsen med riven parmesan och ta även en skiva knäckebröd till, det gillar jag! :-)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar