12 juli 2012

Tonfisk med citrontopping och potatissallad


Gårdagens middag blev en favorit, tillagad på ett nytt sätt. Färsk tonfisk gillas skarpt här hemma och ett tag var jag expert på att översteka den fast jag tyckte att jag inte alls stekte den speciellt länge men jag blir bättre och bättre :-) 

Som tillbehör gjorde jag en potatissallad samt att jag skar upp lite grönsallad, ruccola och tomat som jag toppade med lite flingsalt. Enligt mig kan det aldrig vara för mycket grönsaker  , eller hur?!?


Potatissallad:
  • kokt färskpotatis
  • olivolja
  • balsamvinäger
  • citronsaft (lite efter smak)
  • strimlad gul och röd lök
  • tunnt skivade sparrisstjälkar, råa (efter att jag brutit av den  nedersta träiga delen på sparrisstjälken, skivade jag ungefär 1,5 cm på varje sparris. Resterande delade jag i längre bitar och förvällde snabbt)
  • lite större bitar delade sparrisstänger, någon förvällda
  • ärtskott
  • flingsalt

Häll ut den nykokta potatisen på ett fat och ringla över olja, vinäger och citronsaft, salta lite. Strö sedan över löken och de tunna skivorna sparris. Rör om. Toppa sedan med de längre förvällda bitarna sparris, ärtskotten och strö över lite mer salt. Bon apetit!


Anledningen till att jag valde att ha i lite rå, tunnt skivad sparris är bara för att få lite variation i salladen samt att jag gillar både rå och tillagad sparris, så varför inte ta bägge delarna!+ Denna sallad var jättegod och passar nog fint till all form av grillat också!

Lite inspirerad av förätten vi åt på Key West rullade jag tonfisken i peppar och stekte den i en vääldigt het panna några sekunder på varje sida och även på kanterna. För att få lite mer smak fick jag för mig att toppa den med någon typ av oljecitrondressing. 

Citrontopping:
  • 2 msk rapsolja
  • 2 msk citron
  • rivet skal från 1 st citron
  • lite chiliflakes
  • hackad färsk timjan
  • ca. 1,5 msk riven pepparrot på tub
  • flingsalt






Det här var supergott!! Prova!! Om ni har möjlighet till att grilla tonfisken, vilket jag då inte har till vardags, tror jag att det skulle bli super!! Se bara till att inte steka/grilla för länge, jag stekte i högst 15 sekunder på varje sida. Nästa gång gör jag dubbel sats av toppingen då den blev så himla god samt att den blir som en sås också. Annars tror jag att hela rätten tenderar till att bli lite torr. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar