17 juli 2012

Skinkpaj


Såhär på sommaren blir jag alltid sugen på lite lättare mat som sallader, grillat med mycket grönsaker och kalla såser, pajer eller bara en tallrik yoghurt med bär och lite finn-crisp till. Härom dagen gjordes det paj, en skinkpaj, med lite andra grönsaker i. Jag gillar paj då det går att variera så mycket samt att de blir så tacksamma matlådor. Ett annat plus är ju att de funkar så himla bra som bjudmat då de kan förberedas i god tid innan....det gillar jag ;)

Hade först tänkt att prova ett anat recept på pajdeg som jag, även det, fått av Rebecka men då det inte fanns alla ingredienser i affären när jag var och handlade så fick det bli det gamla hederliga receptet:

Pajdeg:
  • 4 dl vetemjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1/2 tsk salt
  • 50 g margarin
  • 1,5 dl mjölk
Arbeta ihop till en jämt deg och tryck ut i pajformen. Fyll på med valfri fyllning och grädda pajen på 200 grader tills fyllningen blivit ordentligt tillagad och fått fin färg.


Fyllning:

  • strimlad skinka
  • broccoli-buketter
  • skivade färska champinjoner
  • hackad lök
  • 1,5dl riven ost
  • 3 ägg
  • 3dl mjölk
  • salt och peppar
Koka broccolin färdig. Stek skinka, lök och champinjoner, salta och peppra. Häll i allt i pajskalet och strö över riven ost. vispa ihop ägg och mjölk och häll det över fyllningen. In i ugnen enligt ovanstående gradantal.


Till detta serverades en sallad innehållande finhackad isbergssallad, ruccola, skivade färska jordgubbar, ärtskott och basilika. Detta toppades med balsamvinäger, enkelt och gott.






2 kommentarer:

  1. Provade du inte de nya pajskalsreceptet? :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nää...de hade inte Kesella lätt när jag var och handlade så då fick jag köra på det vanliga. Får bli nästa gång :)

      Radera