2 oktober 2012

Sallad med honungsrökt lax och vitlökscreme fraiche

Äntligen har jag tid att sitta här igen, skönt :-) Veckan som gått har varit proppfull med både jobb och mycket fix hemma som toppades med en Ikeatripp i söndags där bilen totaldog på hemvägen...jaja, that´s life. Kunde faktiskt bara skratta åt det, fanns inte så mycket mer att göra. 

Idag tänkte jag bjuda på ett recept från tidigare i veckan. Efter mitt lilla uppehåll har jag en del på lager som kommer att ploppa upp då och då. Hur som helst, här kommer receptet:

Sallad med honungsrökt lax
Som med alla sallader är det ju bara att variera i alla oändlighet men det som gör denna sallad så god är kombinationen lax, pasta, fetaost, rå lök och vitlökscreme fraiche så dessa ingredienser får du inte skippa! Sallad är så himla bra mat tycker jag och denna går ju så himla snabbt i och med att laxen redan är tillagad. Detta hade jag i:

  • honungsrökt lax
  • kokt pasta
  • isbergssallad, finstrimlad
  • ruccola
  • sugarsnaps
  • gurka
  • tomat
  • paprika
  • strimlad röd lök
  • tärnad fetaost
Antingen rör du ihop allt, eller så gör du som jag och lägger ut allt på ett fat i olika lager och toppar med laxen.

tillbehör
  • vitlökscreme fraiche
  • en god brödbit
Vitlöks-creme fraiche:
  • creme fraiche
  • vitlök
  • salt och peppar

Blanda ihop creme fraiche, vitlök salt och peppar till en sås och låt denna stå och dra till sig i kylen.

Gott, gott, gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar