14 oktober 2012

Ravioli med pepparrotsfyllning




Gott, gott, gott! Jag har aldrig varit nått vidare fan av pepparrot och trodde väl aldrig att jag skulle bli det heller...men hör och häpna, I love it! :-) Hur gott som helst! Jag har dock mestadels använt pepparrot på tub men velat prova färsk länge. Därav fick det bli en av huvudingredienserna i förra lördagens förrätt...

Jag köpte färska lasagneplattor och gjorde hemmagjord ravioli, modell större. Ok, att kalla den hemmagjord är väl kanske lite fusk men allt utom själva pastadegen knåpade jag ju ihop själv i alla fall.

Såhär gjorde jag:
Det är svårt att skriva mängder utan du får ta lite efter egen smak. Som förrätt var det dock lagom med tre stycken raviolibitar/person.
  • färska lasagneplattor som du skär ut 5x5cm stora kvadrater
  • 1 ägg
fyllning:
  • 1 del ricotta
  • 2-3 delar philadelphia
  • 0,5 pkt knaperstekt bacon
  • riven pepparrot
  • salt och peppar
tillbehör:
  • riven parmesan
  • blandade blad
  • olivolja
  • coctailtomater (hade inte vi men saknade det)
  • knaperstekt svamp (gjorde vi inte heller men jag tror att det är toppengott)

Dela lasagneplattorna i 5x5cm bitar. Blanda sedan ihop ingredienserna till fyllningen och lägg en klick i mitten på hälften av kvadraterna. Pensla sedan med ägg runt om fyllningen, ända ut till kanterna. Lägg sedan en kvadrat över som ett lock och pressa ihop sidorna till en raviolibit. Viktigt att du försöker att inte stänga inne någon luft samt att du riktigt pressar ihop ytterkanterna hårt så att de inte faller isär under tillagning. Jag använde mig av en sked som jag pressade ihop kanterna med. Koka sedan raviolin i 3-5 minuter tills pastan är färdig och fyllningen varm (du får gå lite på känsla). Toppa med några av tillbehören och servera genast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar