15 oktober 2012

Helstekt ingefärskyckling med hasselbackspotatis och avokadosallad


Älskar att helsteka kyckling i lergryta, det blir så himla gott och är så otroligt enkelt. Släng i lite kryddor och någon vätska som typ vin eller bara vatten och ställ in i ugnen i ca. 1-1,5h. Vissa smaker blir det naturligtvis mer av hemma hos oss och denna gång var inget undantag men egentligen är det ju toppen att bara salta och peppra, mer behövs egentligen inte. Dock är ju jag lite frälst i asiatiska smaker och jag tycker att det är så himla gott till kyckling och skyn blir såååå god att göra sås av. dessa kryddor fick hänga med i lergrytan denna gång:

  • salt och peppar
  • grovt riven ingefära
  • några hela vitlöksklyftor
  • 1 klyftad lime
  • 3 citrongräs, delade och "utbankade"
  • 2-3 chilifrukter, grovt delade
  • 1-2 msk soja
  • 0,5 dl vatten
Lägg lite kryddor i kycklingen, lägg den i lergrytan och placera resterande kryddor runt om. Häll över lite soja och vatten, salta och peppra och ställ in i ugnen på 200 grader i 1-1,5h (som sagt).

Såsen gör du på en liten del av skyn. Vispa ner lite creme fraiche, matlagningsgrädde och kycklingfond och låt allt koka upp. Svårare än så är det inte :-)

Till detta gjorde jag "snabb hasselbackspotatis" och en avokadosallad på;
  • blandade blad
  • skivade sugarsnaps
  • skivad avokado
  • strimlad röd lök
  • rapsolja
  • pressad citron
  • flingsalt



Voila!!


2 kommentarer:

  1. Mmm, detta ska jag pröva nån gång! Har aldrig använt min lergryta, men det får jag göra nästa termin då när jag ska satsa på att lära mig livets läxa i stället för att bara plugga och jobba:) Kraam Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det...livets läxa var det ju. Ja, nästa termin blir tuff ;) Tur att den avslutas så himla bra! <3

      Radera