10 oktober 2012

Hemmagjord ostkaka


Inspirerad av ett recept jag såg hos Från sött till salt provade jag att göra hemmagjord ostkaka. Ostkaka är väl ingen direkt favorit hos mig mest på grund av den väldigt starka bittermandelsmaken så att göra en egen variant kändes mer lockande. Jag gjorde två varianter där den senare blev allra bäst så det är det receptet jag delar med mig av...


  • 2 st ägg
  • 2 msk hemmagjort vaniljsocker alt. 1,5 msk strösocker och 1 tsk vaniljsocker
  • 1 dl finhackad/mixad sötmandel
  • 1st riven bittermandel, kanske 2st MEN inte fler!!
  • ca. 400g keso
  • ca. 1 dl ricotta
  • 1 dl matlagningsgrädde
  • 1 dl standard mjölk
  • 2 msk vetemjöl

Vispa ihop ägg och socker. Mixa sötmandeln till ett fint strössel. Tillsätt mandelströsslet, riven bittermandel, keso, ricotta, matlagningsgrädde, mjölk och vetemjöl i äggblandningen och vispa ihop till en fin smet. Smöra en form, gärna lite mindre än en pajform så att ostkakan blir lite tjockare än den på första bilden, och tillaga i ud´gnen på 175 grader, varmluft i ca. 45 minuter. Om den får lite dålig färg, avsluta med att sätta ugnen på grill i någon minut innan du tar ut den. OBS! då måste du hålla koll på kakan hela tiden annars kan den fort bli bränd.

Servera med en klick grädde och sylt, blåbär var gott men jordgubb/rabarber var ännu godare! :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar