30 december 2013

Kokospannacotta med ananaskompott


En god och enkel efterrätt. Jag gillar ju pannacotta för att det är en efterrätt som går att variera i oändlighet. 

Den enklaste varianten är att göra med gelésocker, vilket är supergott och såå smidigt; 4-5dl vispgrädde (eller annan vätska, så som kokosmjölk) + 1dl gelésocker + valfri smaksättning, kokas ihop och hälls upp i formar, varefter de får stå och svalna/stelna. 

På senare tid har jag dock, mer och mer, övergått till att göra på "riktigt" sätt då jag gillar att jag kan variera sötman på ett helt annat sätt. Här har jag utgått från madebymarys recept och grundreceptet är då: ca. 5dl vätska (oftast vispgrädde) + 2-3msk socker + valfri smaksättning + 2 gelatinblad (som legat i blöt och tillsätts efter att vätskan kokat upp). Det var utifrån detta recept jag sedan gjorde kokospannacottan:

Här kan du ju också variera mängden kokosmjölk i förhållande till vispgrädden så att du får den perfekta mängd kokossmak för just dig, bara vätskan totalt sätt är ca. 5dl. Jag gillar kokossmaken så jag tog mycket :-) Likaså kan du ju variera sötman efter egen smak.

Kokospannacotta
  • 4 dl kokosmjölk
  • 1 dl vispgrädde
  • ca. 2 msk socker
  • 2 gelatinblad
Lägg gelatinbladen i blöt. Koka upp kokosmjölk, grädde och socker. Låt vätskan svalna något, krama ur gelatinbladen och blanda ner dem. Sila sedan allt genom en finmaskig sil för att undvika gelatinklumpar (som typ är det värsta som finns). Låt vätskan svalna en aning och häll sedan upp i portionsglas/formar och ställ i kylskåp i minst 3 timmar.


Ananaskompott
Jag vet egentligen inte om detta går att kalla en kompott men i brist på bättre ord så fick det bli så. Här får du också variera lite efter egen smak, lite vaniljstång är säkert finfint, mer eller mindre socker. låta ananasen puttra kortare eller längre tid beroende på hur mjuk du vill ha den osv.
  • Färsk ananas, i bitar
  • ca. 1 msk smör
  • ca. 1 dl muscovadosocker
  • lite sirap

Smält smöret i en kastrull och tillsätt  muscovadosocker (efter egen smak) och lite sirap. Låt detta bubbla till sig en bra stund innan du sätter ner all ananas och rör om. Låt det puttra ungefär en halv minut innan du tar av det från värmen. Låt svalna en aning och toppa sedan pannacottan med kompotten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar