9 mars 2015

Chiapudding


Chiapudding med smak av jordgubb och kokos


Jag som älskar att prova nya saker var ju självklart tvungen att prova nya "innegrejen"; chiafrön och chiapudding. Av allt man kan läsa om detta lilla superfrö så verkar det ju vara fantastiskt bra då det är fullproppat av massa nyttigheter (vad nu nyttigheter egentligen betyder ;-)). Detta intresserar egentligen inte mig så mycket, eller jo det är klart att det är positivt absolut, men jag har mest bara varit sugen på att prova för att se vad jag tycker om det...

...och jaa, jag gillar det verkligen. Chiapuddingen är superenkel att göra och funkar perfekt både till frukost och mellis. Smakmässigt så tar det ju smak av det man blandar fröna med så här är det ju egentligen bara fantastin som sätter gränser. Och känner du inte för att göra pudding så strö bara lite frön över filen eller ha den i gröten.

En annan positiv effekt som jag upplever är att jag står mig väldigt bra efter att jag ätit chiapudding samt att min mage mår väldigt bra. Har i perioder lite jobbigt med stressmage med sug, smärta och illmående som följd men detta har lugnat ner detta avsevärt, om det nu beror på det förstås! :-)

Hur gör man då? Jo, egentligen inte alls så svårt och inte så noga med mängderna heller men jag kan tycka att pudding på 2 msk frön är en lagom portion. Såhär gör jag:


  • 2 msk chiafrön
  • lite vaniljpulver, frön från vaniljstång eller liiite vaniljsocker
  • drygt 2 dl vätska   
    • 1,5dl mandelmjölk + 0,5dl kokosmjölk, alt
    • 100-150g kvarg + 0,5 dl kokosmjölk + 0,5dl mjölk + mosade jordgubbar (tinade från frysen)
...variera med vilken vätska du vill och variera mängd efter egen smak, beroende på hur stabbig du vill ha din pudding. Ibland har jag spätt ut den lite precis innan jag ska äta den.

Häll i allt i en burk, stäng locket, skaka ordentligt och ställ i kylen över natten, eller minst någon timma eller två. Om du har tid, skaka gärna om den efter en stund igen så att allt verkligen blandas ordentligt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar