10 mars 2015

Carpaccio med smak av parmesan och tryffel


Jag fullkomligt älskar Carpaccio och har alltid velat testa att göra det själv, dels för att det verkar så enkelt och dels (självklart) för att kunna sätta min egen tuch på det :-)

Det gäller ju att köpa en riktigt fin oxfilébit och helst låta den frysas in lite för att lättare kunna skära den i tunna skivor. Enligt alla recept jag har läst så ska man försöka skära den millimetertunt och sedan banka ut köttet ytterligare för att det ska bli riktigt mört och tunt.

När jag så i lördags skulle ge mig ut och handla för att änligen(!) få tillaga denna rätt, fanns det ingen bra köttbit att få tag på, inte av oxfilé i alla fall. Efter att ha gnuggat geniknölarna en stund och kikat runt på vad annat som fanns, bestämde jag mig då för att prova någon annan del av kossan istället. Den finaste biten jag kunde hitta var ryggbiff, vilket kändes som en rejäl chansning men så fick det bli.

Direkt när jag kom hem lade jag den i frysen för att den skulle börja frysa till lite. Sedan skar Johan upp några tunna skivor, som han sedan bankade/tryckte ut till de blev supertunna. Dessa lades på ett fat och sedan toppade vi med:


  • flingsalt
  • malen svartpeppar
  • finhackad röd chili
  • kapris
  • finhackad rödlök
  • finriven parmesan
  • tryffelolja
  • ruccola
...gällande mängder så är det här bara att ta efter egen smak; gillar du kapris så ta mycket och gillar du parmesan så ta mycket parmesan. Detta gäller även köttmängden, vi tog så att vi täckte en större tallrik och det var lagom till oss två.

Resultatet då? Jättegott!! Verkligen! det funkade bra med ryggbiffen och smakerna funkade kanon tillsammans + att det var superenkelt att göra! Så gillar ni denna typ av mat så måste ni prova detta, fast nästa gång blir det på oxfilé förstås ;-)


Servera med ett glas rött!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar