21 februari 2013

Spagetti med kyckling och pesto



Denna pasta blev vi bjudna på i Norge på fredagkvällen när vi kom fram. Enkelt och väldigt gott med valfria tillbehör så att man får den precis som man vill. Så god att vi gjorde den igen på söndagskvällen när vi kom hem :-) Inga konstigheter direkt men här kommer receptet i alla fall, så som jag tolkade det:

  • Spagetti
  • kycklingfile, strimlad eller i mindre bitar
  • pesto
  • parmesan
  • basilika
tillbehör
  • stora inlagda gröna oliver
  • marinerade soltorkade tomater
  • aioli, köpt eller hemmagjord
  • kronärtskockspesto

Koka spagettin al dente. Samtidigt steker du kycklingen med lite salt och peppar. Blanda sedan ihop spagetti, kyckling och pesto till en enda röra och toppa med parmesan och basilika och servera med valfria tillbehör. Hur enkelt som helst ju! :-)

Jag hade ingen aioli hemma när vi tillagade denna så då gjorde jag egen, vilket inte heller är så svårt...

Aioli
Som jag skrivit tidigare gör jag min aioli med inspiration av Jamie Olivers recept men inte riktigt med så mycket olja. Jag använder min kitchen-aid med visp när jag gör aioli då jag tycker att resultatet blir bättre samt att det är så himla jobbigt att vispa så länge ;) Aioli görs ju, precis som med majonnäs, under konstant omrörning för att den inte ska skära sig. 

  • 1st äggula
  • 1tsk dijonsenap
  • flingsalt
  • ca. 0,5dl olivolja
  • ca. 2,5dl rapsolja
  • 1 klyfta riven/pressad vitlök

olika smaksättningar
  • citronskal från 1st citron samt 1msk citronsaft
  • sambal oelek (ca. 1 tsk)
  • provencaliska kryddor
  • strimlad basilika

Vispa ihop äggulan, dijonsenapen, vitlök och salt. Droppa sedan i olivoljan under konstant vispning. Fortsätt att vispa och tillsätt rapsoljan men nu kan du börja hälla i den, dock väldigt långsamt. Här får du variera oljemängden lite efter smak beroende på hur stabbig du vill ha aiolin. När du känner dig nöjd med koncistensen är den färdig. Nu kan du smaksätta den ytterligare om du vill, för att sedan låta den stå och dra tills sig smakerna lite innan servering.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar