3 februari 2013

Stekt torsk med potatis- och palsternackspuré och kall citronsås


Enkel och god mat. Jag fullkomligt älskar fisk och torsk är ju väldigt tacksamt då den både är god och inte speciellt dyr. Jag köper oftast fryst torsk och bunkrar upp när det finns på extrapris, perfekt!

Potatis- och palsternackspuré
  • 1 del mjölig potatis
  • 0,5-1 del palstenackor
  • smör
  • lite grädde
  • salt och peppar
Koka potatis och palsternackor tills de är riktigt mjuka. Vispa sedan ihop dem med elvisp tillsammans med en stor klick smör, lite grädde, salt och peppar. 

Kall citronsås
  • gräddfil
  • rivet citronskal
  • citronsaft
  • salt och peppar
Anpassa mängden citron efter egen smak (jag tycker att det är godast att ha i mer rivet citronskal än saft). Blanda ihop allt och låt såsen stå en stund för att dra till sig.

Torsken
Torsken vänder du i lite mjöl som du kryddat med salt och peppar. Stek den sedan på hög värme i en klick smör. Låt den få fin färg på ena sidan innan du vänder den (vänd den bara en gång). För att fisken inte ska bli torr så får du inte steka för länge (!!!). När du vänt på fisken börjar du ösa den med det smälta smöret från pannan samtidigt som du steker den andra sidan. Servera direkt.

Tillbehör
Jag serverade även med ugnsstekta tomater och förvällda sugarsnaps, recept HÄR. Jag är inte ett så stort fan av att servera vit fisk med en massa grönsaker med dressingar på eller andra starka kryddningar, utan enkla och rena smaker funkar bäst för mig. 

Gott, gott, gott!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar