17 april 2012

Portergryta

Då var det dags för lite gästinlägg av Johan. Jag är väl inte direkt känd för att spendera några längre tider i köket utan försöker för det mesta göra det så enkelt som möjligt, men ibland så händer det att jag tar tag i matlagningen mer än att vara en hjälpande hand.

Min farmor gjorde alltid en portergryta som var väldigt god så jag fick för mig att försöka mig på det. Grytor och långkok är kanske något som man mest gör på hösten men är man sugen så är man. Vi lyxade även till med att äta årets första färskpotatis till grytan!

Jag utgick ifrån detta recept men gjorde vissa ändringar.

  • 300g grytbitar från älg
  • 3-4dl porter
  • 0,5dl svartvinbärsgelé
  • 0,5dl soja 
  • 2 st buljongtärningar
  • 5 st krossade enbär
  • 5st krossade pepparkorn
  • 1 st gul lök i klyftor
  • 3 dl vispgrädde


Koka upp allt utom köttet och grädden och tillsätt sedan köttet. Jag gillar när köttet är riktigt mört så jag lät det koka i ca 2 timmar under lock. Man får ha lite koll på vätskenivån så att det inte avdunstar för mycket. Efter halva tiden fick jag därför tillsätta några deciliter vatten så att det inte blev för lite vätskemängd att koka i. Innan servering tillsätter man grädden och kokar upp, red av vid behov. Servera med kokt potatis och en sallad. 


Grytan blev kanongod och nästan lika bra som farmors. Nästa gång tar jag nog lite mindre soja då det gav lite för mycket smak. 




På återseende!
//Johan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar