2 juli 2013

Att förgylla en mellanlandning...



Makroner, detta lilla bakverk som verkar ha förtrollat så många. Mitt första möte med denna sötsak blev i Paris (även om vi tekniskt sett inte var i just Paris) under en av våra mellanlandningar på ditvägen. När vi gick och kikade på vad Charles de Gaulle hade att erbjuda stod det plötsligt en monter från Ladurée där, vilket jag bara inte kunde motstå. Vi slog till på en låda med åtta smaker, även om ja gärna hade velat köpa med mig alla som såg helt fantastiska ut. Trots detta var mina förväntningar på själva bakverket lite halvdana då jag egentligen inte är ett så stort fan av bakverk som är för söta, samt att jag alltid tänkt mig makroner som ganska så torra...




Tänk vad lite provsmakning kan förgylla timmar av väntan!

...nyfikenheten visste nästan inga gränser och då jag älskar att prova nya smaker och kombinationer av smaksättningar var jag på topphumör.

Vad tyckte jag då?? Jo...överlag så är jag oerhört positiv till konsistensen på makronerna, vilken inte alls var som jag trodde. Den krispiga utsidan dolde ett segt och mjukt inre, vilket var en perfekt blandning. Smakmässigt är makroner lite i sötaste laget för mig men detta varierade ju ganska mycket på smaksättning. De smaksättningar jag tog var: 

  • Choklad; God smak av choklad men tyvärr så blir det lite för sött för min smak.
  • Kaffe; Trodde jag skulle vara godare då kaffesmak brukar kunna bryta sig mot sött väldigt fint men tyvärr inget för mig.
  • Citron; Det söta vägdes upp en aning av citronsmaken men inte riktigt någon hit.
  • Jordgubb/Marshmallow; Smakade definitivt jordgubb men med marschmallowsfyllningen blev denna den absolut sliskigaste, kanske med en annan typ av fyllning??
  • Rosenvatten; Intressant parfymig smak som sambon ratade men jag tyckte faktiskt den var helt ok...annorlunda.
  • Smörkola/Havssalt; Jag älskar ju kombinationen kola och salt och denna var riktigt god och välbalanserad.  
  • Melon; Helt ok men inte så fräsch smak som jag hade tänkt mig, den söta smaken dominerade.
  • Vanilj; Ljuvlig!!! Helt klart min favorit. Inte för söt och härlig vaniljsmak, ja nästan lite "sval och fräsch" i jämförelse med de andra



Vaniljsmaken var helt klart min favorit!!

Efter denna provsmakning är jag ju såklart sugen på att prova baka makroner själv även om jag förstått att det kan vara ganska klurigt. Svårigheten för mig blir nog också att försöka hitta en smakkombination som jag gillar, att försöka få till en god och smakrik makron med bra konsistens som inte är för söt...hur ska jag lyckas med detta? ;-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar